Als je overdag goed wilt functioneren en een gezond humeur wilt, dan zal je moeten genieten van een goede nachtrust. Wat hier veel invloed op heeft, is de inrichting en het uiterlijk van de ruimte waar je in slaapt. Je kunt hier best veel aan veranderen om zo jouw slaap te verbeteren en je uiteindelijk fitter te gaan voelen.

Een beter bed

Om maar even de basis uit de weg te krijgen, het bed is enorm belangrijk. Dit is waar je op ligt en wat het meeste invloed zal hebben op jouw nachtrust. Hierbij is het vooral belangrijk dat je goede ondersteuning hebt voor je rug. Als je een te hard of te zacht bed hebt voor jouw gewicht, dan zal je merken dat je ruggenwervel steeds stijver word en misschien wel nekklachten krijgt. Dit gebeurd niet vaak op korte termijn, meestal merk je daar na een aantal jaar pas wat van. Maar dan is het eigenlijk al te laat. Als je dus ergens in wilt investeren, doe het dan in een goed bed.

Kleur

Kleur heeft, vaak onbewust, een grote impact op hoe ons humeur word aangepast. Als we ’s avonds in bed liggen in een fel rode kamer maakt dat een flink verschil met dat we in een lichtblauwe kamer indommelen. Elke kleur heeft zijn andere voordelen en nadelen, maar over het algemeen zijn lichte kleuren en koude kleuren (blauw, groen, paars) het meest toepasselijk bij een ruimte waar rust centraal staat. Probeer zo min mogelijk verschillende kleuren te gebruiken, anders word het alsnog een drukte. Een licht accentje op de muur en een neutrale vloer, bijvoorbeeld.

Laat elektronica weg

Elektronica moet eigenlijk altijd vermeden worden. Absoluut geen televisie. Misschien een flinke stap, maar probeer ook zo min mogelijk je telefoon naast je bed te hebben. Laad deze ’s nachts op in bijvoorbeeld de keuken of de badkamer, ruimtes waar je ook elke ochtend en avond komt. Als je gerust bent op de wekker-app, vervang deze door een mechanische wekker. Werkt vrijwel net zo goed en verleid je niet om nog even je berichtjes te bekijken.