Velen kennen het probleem wel: je hebt je huis of bedrijfspand in de verkoop gezet, maar wil het toch net dat ene extra toefje op de slagroom geven om het aantrekkelijker te maken. Hoe kan je dit het beste aanpakken? Waar moet je op letten? Wij helpen je alvast een eindje op weg met enkele tips en interieuradvies om te zorgen dat elke potentiële koper zich thuis begint te voelen voor ze er überhaupt wonen of werken. Welkom in de wereld van verkoopstyling.

Waarom verkoopstyling?
Wanneer je de juiste aandacht besteedt aan verkoopstyling, zorg je ervoor dat je kantoor onderscheid van andere gebouwen die ook te koop staan. Dit komt omdat je gelijk laat zien wat voor opties je pand allemaal biedt met de inrichting. Daarnaast schets je een realistisch en professioneel beeld voor geïnteresseerden. Het is van belang dat de kantoorruimte waarin iemand zich bevindt de juiste professionele ontspannen werksfeer geeft.  Maar hoe creëren we deze uitstraling en beleving?

De neutrale aanpak
Een belangrijk basis voor interieurvormgeving en -ontwerp kan zijn de ruimte neutraal te houden, zodat de ruimte voor een breed publiek zal worden gewaardeerd.  Kantoormedewerkers en klanten zullen eerder een negatieve beleving hebben bij een kantoorinrichting met een stijl die erg afwijkend is. Hoewel over smaak niet te twisten valt, zijn sommige keuzes en ontwerpen gangbaarder dan anderen. Opvallende tierelantijnen zou je bijvoorbeeld beter weg kunnen laten. Als een kantoorpand bijvoorbeeld volledig in één kleur gedompeld is, zal dat medewerkers of bezoekers minder snel afleiden. Het maakt het ook mogelijk dat met accessoires aan een of meerdere ruimtes een identiteit of functie kan worden gegeven. Neutraal werken is de makkelijkste weg, want vaak is er sprake van een merkidentiteit die vertaald moet worden naar verkoopstyling. Ceka Nederland adviseert tal van bedrijven over verkoopstyling.

Interieurinrichting, waar dient deze kamer voor?
Wat erg helpt tijdens de interieurinrichting is om de kijker zichzelf mentaal in het kantoor te laten verplaatsen. Hiermee kan je duidelijk maken wat de functie van elk van de werkruimte is. Opbergruimtes kan je met een klein bureautje en een stoel al snel laten ogen als werkplek. Probeer “overtollige” meubelstukken en materialen weg te halen. Probeer het gebruik van meerdere functies per werkruimte zoveel als mogelijk te vermijden.

Een goede sfeer biedt meer
Iedereen komt graag thuis op een plek waar een aangename sfeer hangt. Werknemers en werkgevers willen graag dat hun kantoor professioneel en ontstressend oogt. Potentiële kopers zijn hier geen uitzondering op. Een simpel stukje stylingadvies hiervoor is, door op verschillende plekken een kussen, planten of beeldmateriaal te plaatsen. Voor je bedrijfspand is juist een zachte bank of een fijn koffiehoekje erg bepalend voor de werksfeer die je uitstraalt. Let er echter wel op dat de ruimte niet té vol wordt. Een overvol kantoorpand kan al gauw rommelig ogen. Hoe meer er in je pand staat, hoe minder de kijker aan zijn eigen fantasie kan overlaten. Natuurlijk moet dit niet te extreem worden doorgevoerd. Een strak, industrieel minimalistisch interieur kan onbedoeld erg koud en afstandelijk ogen.

Vat het licht niet te licht op
De verlichting van een gebouw kan heel veel doen met de indruk die een kijker krijgt. Naast het natuurlijke licht dat door de ramen naar binnen komt, zijn er ook nog manieren waarop je zélf de hoeveelheid licht kan beïnvloeden. Denk aan een juiste inzet van bureaulampen en het type verlichting. Ook kan licht goed werken om een kantoor in te delen in verschillende afdelingen en of functies.

Vergroot de ruimte
Hoewel je de ruimte die je hebt natuurlijk niet echt kunt vergroten, kan je het wel groter doen lijken. Wat je hiervoor kan doen is bijvoorbeeld zoveel mogelijk meubels tegen de wand aanzetten in plaats van midden in de ruimte. Ook het weglaten van bijvoorbeeld krukjes, lampen of kastjes die niet veel toevoeging geven aan het interieur kan hier erg bij helpen. Ook is het goed om één punt in je kantoor te accentueren door het meeste meubilair in die richting te plaatsen. Genoeg doorloopruimte of een verlichtend lampje dat op de vloer achter een bureau staat, zijn kleine details die een grote invloed op de sfeer hebben.

Opgeruimd staat netjes
Natuurlijk lijkt het niet meer dan logisch, maar hoe schoner je pand oogt, hoe aangenamer de kijker zich voelt als hij naar binnen stapt. Laat alleen de gebruiksvoorwerpen staan die dagelijks benut worden en stop al het overige in bakken of dozen, die je het best kan bewaren op een plek waar de bezoeker niet komt, zoals een opslagplaats. Investeer in een regelmatig schoonmaak.

Wees niet vies van advies
Puntje bij paaltje zijn er vele manieren om de perfecte verkoopstyling te gebruiken voor je kantoor. En wist je dat er nog veel meer mee kan spelen? Bijvoorbeeld welke soort planten je het beste kan neerzetten of zelfs wat voor invloed de akoestiek op de medewerker heeft? Om je nog verder te helpen het beste te halen uit je verkoopstyling, ben je altijd welkom om bij ons aan te kloppen voor advies. Of dit nou extra interieuradvies is voor je kantoor, of akoestiek advies voor de vergaderruimte. Wij helpen je pand verwelkomend te laten voelen voor iedereen die bij jóu aan komt kloppen.